De dag van Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Helicon Respect2all2018 - WaarBenJij.nu De dag van Auschwitz - Reisverslag uit Skidziń, Polen van Helicon Respect2all2018 - WaarBenJij.nu

De dag van Auschwitz

Door: Manon en Sofie

Blijf op de hoogte en volg Helicon

08 Oktober 2018 | Polen, Skidziń

Hoi allemaal

vandaag waren we met de groep naar Auschwitz 1 en 2.
het begonnen allemaal dat we om 6 uur moesten opstaan. Kwart voor 7 zaten we aan het ontbijt en om half 8 stonden we netjes bij de bus halte. Het was maar een hele korte rit dus we waren er al snel. En daar gingen we Auschwitz 1 binnen, Het was indrukwekkend om ding in het echt te zien die je eigenlijk alleen van plaatjes kent. We konden ons eigenlijk niet helemaal realiseren wat er nou was gebeurd. En toen met z'n allen in de bus naar Auschwitz 2 Birkenau. Daar zag je pas echt wat de duitser wilde doen. Ongeveer anderhalf miljoen joden zijn er vermoord. In Auschwitz 1 was er een hele want met alle namen van de vermoorde mensen. 1 naam mochten we opschrijven en we moetsen een steen uitzoeken om die persoon daarmee te herdenken. Om het al het was een mooie maar ook een heftige dag.

XXX Sofie en Manon

• 08 Oktober 2018 - 13:28

Annemiek:

Wat mooi beschreven door jullie hoe deze dag verlopen is. Ik denk dat niemand zich echt kan voorstellen wat de duitsers hebben geprobeerd. Het is ook te gek voor woorden. En we moeten maar hopen dat het ook nooit meer gaat gebeuren dat iemand anders zulke gekke gedachten krijgt.
    Hopelijk kunnen jullie vanavond het afsluiten met een leuke avond.
    Groetjes Annemiek

• 08 Oktober 2018 - 13:40

Willeke En Gertjan:

• 08 Oktober 2018 - 13:46

Willeke En Gert-jan:

Vandaag was dus de dag van Auschwitz,zal vast een hele indrukwekkende en toch misschien ook wel een emotionele dag zijn geweest.Maar vooral voor jullie ook erg leerzaam.
    Hoop dat jullie het allemaal de rest van de dagen het een plekje geven en en er heel veel over praten.
    Heel veel plezier nog de komende dagen en tot donderdag allemaal.
    Groetjes Willeke en Gert-jann.

• 08 Oktober 2018 - 14:24

Jackie En Dorianne:

Hallo allemaal,
    Vandaag was voor jullie een indrukwekkende dag, hier thuis hebben wij er ook veel aan gedacht. Zoiets mag nooit meer gebeuren. Praat er met zn allen over om het een plekje te geven. Succes voor de komende dagen en Joost we zijn benieuwd naar je verhalen over deze reis.
    Groetjes Jackie en Dorianne

• 08 Oktober 2018 - 15:43

Bella:

Lieve, grote zus

Ik ben heel trots op jou dat je naar Polen bent gegaan❤️❤️!
    En wat mooi geschreven!
    Ik wil nu graag ook een keer naar Polen.
    Nog heeel veeeel plezier en tot donderdag❤️❤️.
    Xxx Bella

• 08 Oktober 2018 - 15:40

Bella:

Lieve, grote zus

Ik ben heel trots op jou dat je naar Polen bent gegaan❤️❤️!
    En wat mooi geschreven!
    Ik wil nu graag ook een keer naar Polen.
    Nog heeel veeeel plezier en tot donderdag❤️❤️.
    Xxx Bella

• 08 Oktober 2018 - 15:55

Margo:

Nauwelijks te bevatten lijkt het me... zoiets heeft tijd nodig om te bezinken en roept vragen op. Fijn dat jullie daar nog uitgebreid de tijd voor krijgen.
    Prachtig ritueel om iemand middels Joodse traditie met een steen te herdenken, want wie wordt herdacht is niet vergeten...
    In gedachten was ik veel bij jullie vandaag, bij deze ervaring die jullie zal veranderen en vormen!
    Liefs, Margo

• 09 Oktober 2018 - 06:19

Astrid Vd Meeberg:

Hier thuis hebben wij veel aan jullie gedacht gisteren.
    Wat zal het een indrukwekkende dag zijn geweest, en wat een geweldige ervaring om deze reis, met school te mogen doen.
    Ik ben ontzettend benieuwd naar de verhalen, die Sanne ons zal vertellen.
    Geniet van de dagen die jullie met elkaar nog hebben.

Groet Astrid en Marcel